Codziennie rano przeżywasz koszmar – chociaż budzik dzwonił już kilka razy, zwiastując kolejny dzień wypełniony obowiązkami, zupełnie nie jesteś w stanie się dobudzić. Wstanie z łóżka wydaje się odległe, a czasem wręcz nieosiągalne. Z lustra patrzy na Ciebie zmęczona twarz – z szarą cerą i podkrążonymi oczami. Być może wieczorem nie jesteś w stanie zasnąć lub, przeciwnie, chociaż śpisz co najmniej 7 godzin na dobę, rankiem zupełnie nie masz energii do życia. Może po prostu nie dbasz odpowiednio o higienę snu? Poznaj nasze sprawdzone porady, które pomogą Ci nauczyć się zdrowego snu.

Spanie – czy robisz to dobrze?

Sen to naturalna, fizjologiczna czynność naszego organizmu. Wydawać by się zatem mogło, że nie ma nic prostszego! Niestety, rozwój cywilizacji, choć dał nam wiele dobrego, zaburzył też nieco nasz naturalny cykl dobowy. Pracujemy do późna, zmagamy się z wieloma problemami lub… po prostu za długo oglądamy seriale czy przeglądamy strony w internecie. Jak zatem przywrócić organizm do odpowiedniego stanu? Pamiętaj o kilku ważnych zasadach:

  • sen to nie matematyka – jeżeli zarwiesz noc, nie wystarczy, że następnym razem to “odeśpisz”. Organizm nie zregeneruje się odpowiednio nawet podczas 12-godzinnego snu. Poza tym, zbyt długie spanie też nie wpływa na nas dobrze i może powodować m.in. bóle głowy,
  • odpowiednio przygotuj sypialnię – wywietrz ją, zanim pójdziesz spać, temperatura w pomieszczeniu nie powinna przekraczać 21oC. Nie bez znaczenia jest też urządzenie wnętrza – wybierz odpowiedni, niezbyt miękki materac – możesz też wypróbować poduszkę ortopedyczną. Ściany pomaluj na delikatny, kojący kolor – przytulna sypialnia to podstawa wieczornego relaksu. Zadbaj o zaciemnienie i wyciszenie pomieszczenia – nic nie powinno Cię rozpraszać. Pamiętaj też, że jest to miejsce odpoczynku, a nie jadalnia czy biuro – musi Ci się kojarzyć z odprężeniem i relaksem,
  • na 4-6 godzin przed położeniem się spać nie pij napojów alkoholowych czy zawierających kofeinę. Również spanie po jedzeniu to nienajlepszy pomysł – unikaj zwłaszcza mocno przyprawionych potraw,
  • uprawiaj sport – jednak nie później, niż na 2 godziny przed snem. Możesz też spróbować technik relaksacyjnych, np. jogi,
  • unikaj drzemek – jeżeli czujesz, że krótka drzemka w ciągu dnia jest Ci bardzo potrzebna, postaraj się, aby nie trwała ona dłużej niż 30 min.,
  • prowadź regularny tryb życia – organizm przyzwyczai się do stałej pory snu, a Ty unikniesz problemu bezsennych nocy,
  • postaraj się zniwelować stres – jest on jedną z najczęstszych przyczyn bezsenności. Kiedy wieczorem rozmyślasz o nieprzyjemnych sprawach, które Cię spotkały lub czekają następnego dnia, często nie jesteś w stanie zmrużyć oka przez całą noc. Odgrodzenie się od problemów nie jest łatwe, jednak bez odpowiedniej dawki zdrowego snu nie będziesz w stanie stawić czoła nadchodzącym wyzwaniom,
  • spróbuj aromaterapii – szczególnie kojąco działa na nas zapach lawendy, rumianku czy rozmarynu,
  • weź ciepłą kąpiel – dzięki temu rozluźnisz mięśnie. Pamiętaj jednak, by woda nie była zbyt gorąca – za bardzo pobudzisz tym krążenie,
  • jeżeli wieczorem lubisz poświęcić trochę czasu na lekturę, wybierz tę lekką i mało angażującą. Zapomnij m.in. o horrorach czy thrillerach,
  • nie myśl ciągle o zaśnięciu – możesz też ustawić zegary tak, żeby nie pozostawały w zasięgu Twojego wzroku,
  • odzwyczaj się od ustawiania “drzemek” w budziku – organizm nic na nich nie zyskuje. Wręcz przeciwnie, jest “zdezorientowany” i nie wie, kiedy się obudzić.

Dbając o higienę snu, powinnaś przywrócić swój organizm na właściwe tory i pozwolić mu na odpowiednie funkcjonowanie w cyklu dobowym. Pamiętaj też, że wszelkie środki ułatwiające zasypianie, w tym również te ziołowe, to ostateczność, a nie pierwsza metoda, po którą powinnaś sięgnąć!