U wielu osób wzmianka o leczeniu kanałowym wywołuje strach, gdyż jest ono zazwyczaj kojarzone z ogromnym bólem oraz częstymi i długimi wizytami w gabinecie stomatologicznym. Czy te obawy są słuszne?  Na czym polega, jakie naprawdę jest leczenie kanałowe i czy ciągle wiąże się z ogromnym bólem? Rozwiewamy wszelkie wątpliwości!

KIEDY LECZY SIĘ KANAŁOWO?

Najczęstszym powodem podjęcia leczenia kanałowego jest rozległa próchnica, która zaatakowała miazgę zęba. Powstanie wywołanego przez bakterie stanu zapalnego powoduje przenikliwy ból, nasilający się podczas jedzenia, a szczególnie spożywania pokarmów o wysokiej lub niskiej temperaturze. Jeśli nie podejmiesz natychmiastowego leczenia, ból stanie się bardziej intensywny i będzie występował częściej.

Leczenie endodontyczne stosuje się też w przypadkach urazów, np. gdy doszło do resorpcji wierzchołka zęba. O zastosowaniu leczenia kanałowego decyduje lekarz. Robi to wtedy, gdy jest przekonany, że inne metody nie będą skuteczne.

NA CZYM POLEGA LECZENIE ENDODONTYCZNE?

Rozpoczęcie leczenia musi poprzedzić seria badań, w tym zdjęć rentgenowskich. Lekarz wykonuje zazwyczaj zdjęcie pantomograficzne, na którym widoczne są wszystkie zęby.

Pierwszym etapem leczenia jest usunięcie martwej tkanki – objętej chorobą miazgi zęba i dokładne oczyszczenie kanałów zęba. Kanały są zamykane przez dokładne wypełnienie specjalnym, biozgodnym materiałem.

LECZENIE KANAŁOWE KIEDYŚ I DZIŚ

Wielu Pacjentów ma ogromne obawy przed poddaniem się leczeniu. Mogą być usprawiedliwione, jeśli Pacjent miał z leczeniem kanałowym do czynienia przed laty, kiedy było ono bardzo bolesne. Z powodu bólu pacjenci często zamiast leczenia endodontycznego wybierali usunięcie zęba, co było dużo gorszym rozwiązaniem. Współcześnie leczenie endodontyczne nadal należy do trudnych zabiegów, jednak dzięki postępowi w dziedzinie stomatologii jest ono efektywne, krótsze i bardziej komfortowe dla Pacjenta. Przed rozpoczęciem lekarz podaje Pacjentowi znieczulenie miejscowe, przez co zabieg jest całkowicie bezbolesny. Poziom skomplikowania i czas leczenia zależą od tego, który ząb jest objęty schorzeniem. Jedynki, dwójki, trójki, dolne czwórki i piątki leczy się najszybciej, gdyż mają po jednym kanale. Górne czwórki i piątki to zęby dwukanałowe, natomiast najtrudniejsze w leczeniu są szóstki, siódemki i ósemki, które mają trzy lub cztery kanały.

GDZIE UDAĆ SIĘ NA LECZENIE KANAŁOWE?

Obowiązkowym wyposażeniem w większości współczesnych, profesjonalnych gabinetów stomatologicznych jest mikroskop. Leczenie endodontyczne bez powiększenia jest niezwykle trudne i często obarczone błędem. Lekarz nie jest w stanie dostrzec cienkich kanałów o nieregularnych kształtach, a przez to trudno dokładnie je oczyścić i uzupełnić. Jak zapewniają stomatolodzy z kliniki Smile Design Clinic w Warszawie, leczenie kanałowe pod mikroskopem jest o wiele skuteczniejsze i szybsze.

Oczywiście, najlepiej wybrać profesjonalny, cieszący się uznaniem gabinet stomatologiczny. Prawidłowe wyleczenie zęba to nie tylko zatrzymanie rozwoju próchnicy i uratowanie go przed ekstrakcją, lecz także ochrona na przyszłość i uniknięcie wszelkich powikłań.

PRZECIWWSKAZANIA DO ENDODONCJI

Jeśli leczeniu kanałowemu ma być poddana kobieta w ciąży, nie może ono być planowane przy pomocy zdjęć RTG. Ciąża jest bezwzględnym przeciwwskazaniem do wykonania rentgenu. W niektórych przypadkach konieczna jest rezygnacja z leczenia kanałowego, jeśli pacjent cierpi na chorobę ogólnoustrojową. Dlatego przed rozpoczęciem leczenia lekarz przeprowadza z chorym szczegółowy wywiad, który pozwoli upewnić się, czy nie zaistniały jakieś przeciwwskazania.