co robić gdy ukąsi nas owad

Sezon letni to zwiększona liczba konsultacji lekarskich z powodu ugryzienia przez kleszcza lub pogryzienia przez komary. Spokojnie, ukąszenie przez kleszcza nie zawsze musi wymagać interwencji lekarza – w większości przypadków można go usunąć samemu, należy jedynie przestrzegać kilku zasad. Poniżej prezentujemy jakie są najczęstsze objawy pogryzień przez komary, meszki i kleszcze, a także jak prawidłowo usunąć kleszcza.

Ukąszenie owadów – objawy

Podczas ukąszenia owady zwykle wstrzykują do ciała gospodarza niewielkie ilości toksyn, które mogą wywołać reakcję bezpośrednio, albo działając jak alergeny spowodować uczulenie, a dopiero po następnym ukąszeniu – reakcję immunologiczną. Po pierwszym ukąszeniu owada u większości osób przejściowo występują swędzące zmiany skórne – swędzący jasnoróżowy bąbel. Pacjenci, którzy rozwiną alergię, przy kolejnym ukąszeniu prezentują pęcherze, które po pęknięciu mogą ulec nadkażeniu, a nawet gorączkę.

Zmiany zwykle są rozsiane asymetrycznie na całym ciele po ukąszeniach przez komary, pojedyczne po ukąszeniach przez kleszcze (na ogół tkwiące nadal w skórze) w miejscu nieosłoniętym ubraniem. Pchły powodują zwykle 3 lub 4 linijnie ułożone zmiany w okolicy  pod­udzia, a szczególnie kostki. Powstają na ogół za dnia, kiedy dzieci chodzą z odsłoniętymi nogami (spodnie stanowią zwykle skuteczną ochronę). Pluskwy unikają światła, a nocą żerują na odsłoniętych partiach skóry. Niekiedy występują reakcje późne – obrzęk i stwardnienie w miejscu ukąszenia. Powstają w ciągu 12-48 godz. i utrzymują się przez kilka dni. Zmiany te przypominają reakcję występującą po wykonaniu testów skórnych.

Ukąszenia owadów – leczenie

Zmiany po ukąszeniach owadów ustępują po kilku dniach bez leczenia. Gdy dokucza nam świąd, możemy zastosować doustne leki przeciwalergiczne II generacji (mniej efektów ubocznych) dostępne bez recepty. Jeśli miejsce ukąszenia nie goi się, po tygodniu od ukąszenia, a skóra nadal jest bolesna i zaczerwieniona, to należy zgłosić się do lekarza – rana została prawdopodobnie nadkażona przez bakterie i wymaga podania antybiotyku, w formie maści lub doustnie. Utrzymujący się długo odczyn po ukąszenia bez współistniejącej infekcji bakteryjnej jest wskazaniem do podania zastrzyków ze sterydem, który miejscowo hamuje odczyn zapalny lub do chirurgicznego wycięcia zmiany.

Jak usunąć kleszcza

W przypadku ukąszenia przez kleszcza należy go usunąć możliwie najszybciej. Najbardziej skuteczne jest za pomocą pęsety (należy delikatnie obracać odwłok kleszcza). Natłuszczanie skóry jest absolutnie przeciwwskazane! Zdarza się, że głęboko wszczepiony w skórę kleszcz lub przypadkowe oderwanie odwłoka wymagają wycięcia chirurgicznego. Usuwanie kleszcza krok po kroku

• wysterylizuj spirytusem pęsetę
  • złap kleszcza jak najbliżej powierzchni skóry
  • stanowczo pociągnij przeciwnie do kierunku wkłucia i wyciągaj, do momentu aż zauważysz jego głowę
  • po wyjęciu kleszcza, sprawdź, czy został usunięty w całości
  • odkaź miejsce i okolice ukąszenia spirytusem
  • po usunięciu kleszcza dokładnie umyj ręce mydłem

Kleszcze a borelioza – kiedy lekarz podaje antybiotyk?

Zapobiegawcze podawanie antybiotyków osobom mającym kontakt z kleszczem nie jest uzasadnione, zwłaszcza gdy został on szybko usunięty ze skóry. W takich przypadkach ryzyko zakażenia boreliozą jest mniejsze niż ryzyko działań niepożądanych płynący z leczenia antybiotykami. Takie leczenie częściej szkodzi niż pomaga. Najlepszą metodą unikania zakażenia jest osłanianie skóry podczas przebywania w rejonach zalesionych i możliwie wczesne usuwanie kleszczy ze skóry.