Umiarkowane korzystanie z kąpieli słonecznych ma wiele zalet dla zdrowia. Promienie słoneczne powodują uwalnianie endorfin, które pozytywnie wpływają na samopoczucie i redukują poziom stresu. Nasza skóra pod wpływem słońca zaczyna też wytwarzać witaminę D mającą wpływ na szereg reakcji zachodzących w organizmie. Jest niezbędna dla zdrowia kości, podnosi odporność organizmu, wspomaga ochronę układu krążenia czy nawet zapobiega depresji. Dodatkowo lekka opalenizna sprawia, że czujemy się atrakcyjni i pewniejsi siebie. Ale w korzystaniu ze słońca tak jak we wszystkim – należy zachować umiar. Zbyt długie i częste opalanie przyśpiesza proces powstawania zmarszczek, może prowadzić też do oparzeń czy groźnych chorób skóry. Sprawdź co zrobić aby opalanie było bezpieczne, a skóra wyglądało zdrowo i zachowała ładny odcień na długo.

Krok 1 – peeling

Peeling usunie martwy naskórek i ułatwi wchłanianie substancji nawilżających i odżywczych w głąb skóry. A jak wiadomo dobre nawilżenie to podstawa pielęgnacji. Równowaga hydro – lipidowa sprawia też, że skóra na dłużej zachowuje opaleniznę. Peeling najlepiej wykonać dzień przed planowanym opalaniem, a jeśli masz wrażliwą skórę – dwa lub trzy dni wcześniej. Unikaj robienia go bezpośrednio przed opalaniem, gdyż podrażniona zabiegiem skóra może źle zareagować na działanie promieni słonecznych. Peeling możesz przygotować samodzielnie lub użyć gotowego kosmetyku. Bardzo dobrym domowym sposobem jest użycie mielonej kawy. Peeling ten sprawia, że skóra wygląda świeżo i promiennie, jest też widocznie jędrniejsza. Natomiast naturalny zapach kawy to uczta dla zmysłów! Do przygotowania peelingu wystarczy kilka łyżek zmielonej kawy. Jeśli masz suchą i wrażliwą skórę przed wykonaniem zabiegu możesz wetrzeć w nią ulubiony olejek. Jeśli nie lubisz zapachu kawy, użyj cukru. Wrażliwcom poleca się peeling z płatków owsianych. Dla zabieganych dobrym rozwiązaniem będzie szorstka rękawica lub specjalna szczotka. Masaż z ich użyciem oprócz usunięcia martwego naskórka, pobudzi krążenie i pomoże pozbyć się cellulitu.

Krok 2 – nawilżanie

Pamiętaj aby przed opalaniem zadbać o dobre nawilżenie i odżywienie skóry. Prawidłowy poziom nawilżenia to podstawa dobrej kondycji skóry. Przesuszona wygląda niezdrowo, wolniej się opala i dodatkowo może ulec podrażnieniom pod wpływem słońca. Godne polecenia są zwłaszcza balsamy i kremy zawierające w składzie kwas hialuronowy. Jest to obecnie jeden z najskuteczniejszych nawilżaczy. Składnik ten występuje naturalnie w skórze dlatego bardzo rzadko powoduje alergie. Dodatkowo aktywizuje fibroblasty do produkcji kolagenu i elastyny, spowalniając procesy starzenia. Warte polecenia są też kosmetyki zawierające algi czy zieloną herbatę.

Krok 3 – ochrona przed promieniowaniem UV

Najbezpieczniejszy czas na opalanie to godziny przedpołudniowe (do 11) i popołudniowe (od 15). Pamiętaj aby zawsze stosować balsamy lub mleczka z odpowiednim do swojej skóry filtrem. Im jaśniejsza karnacja tym wyższy faktor filtra będzie potrzebny. Na twarz poleca się stosowanie kremów i emulsji z faktorem 50+. Jest to absolutny must have jeśli nie chcesz nabawić się przedwczesnych zmarszczek.

Krok 4 – zapobiegaj zmarszczkom

Wybieraj kosmetyki zawierające antyoksydanty działające przeciw wolnym rodnikom. W tej roli sprawdzają się witamina A czy E. Warto też sięgnąć po koenzym Q10 i kosmetyki zawierające olejki, np. arganowy i migdałowy. Po opalaniu warto stosować też maseczki nawilżające i chłodzące skórę.