Problemy z haluksami są bardzo częstą dolegliwością. Jest do deformacja palca u stopy – tzw. “paluch koślawy”. Zniekształcenie to staje się przyczyną  problemów z chodzeniem, a także może powodować odczucia bólowe. Nieleczone haluksy mogą prowadzić do rozwoju zmian zwyrodnieniowych w obrębie dolnej kończyny. Najlepszą metodą na pozbycie się tej dolegliwości jest operacyjne usunięcie haluksów. Sprawdźmy, na czym polega.

Haluks – co to jest?

Haluks jest popularnym schorzeniem, które rozwija się z powodu koślawości palucha i prowadzi do deformacji stopy (składa się z kości i tkanki miękkiej). Kość śródstopia zaczyna wówczas wyraźnie wystawać, co daje efekt guzka.

Przyczyny powstawania haluksów

• działanie czynników zewnętrznych (np. niewygodne, za ciasne obuwie)
  • czynniki genetyczne
  • zapalenie stawów

Leczenie haluksów

Niektóre rodzaje haluksów mogą być leczone zachowawczo, bez konieczności przeprowadzenia chirurgicznej interwencji. Jednak, gdy haluksy bolą i zaczynają przeszkadzać podczas chodzenia konieczna będzie operacja, która skoryguje problem. Swoje dolegliwości zawsze należy skonsultować z lekarzem ortopedą, który podejmie decyzję o zabiegu.

Operacyjne leczenie haluksów

Przed operacją usunięcia haluksów ma miejsce konsultacja z lekarzem ortopedą, który kwalifikuje pacjenta do zabiegu i zleca wykonanie koniecznych badań. W dniu operacji należy zgłosić się do z wynikami badań,  na czczo (8 godzin bez jedzenia i 6 godzin bez picia). Zabieg najczęściej wykonuje się w znieczuleniu miejscowym, rzadko w znieczuleniu ogólnym. Lekarze mają do wyboru kilka technik operacyjnego usuwania haluksów, które przywracają prawidłową pozycję stawu. Specjaliści z Centrum Medycznego Bieńkowski w Bydgoszczy informują, że w swojej klinice wykonują zabieg korekcji haluksów nowoczesną metodą utrwalającą prawidłowe ustawienie palucha. Wykorzystują do tego najlepsze jakościowo materiały oraz proponują bezgipsowe prowadzenie po operacji.

Zalecenia pooperacyjne

• po kilkunastu godzinach od zabiegu pacjent może już poruszać się przy pomocy kul oraz specjalnego obuwia,
  • będzie miał także założony bandaż utrzymujący palec we właściwej pozycji.
    Po około 2 tygodniach usuwane są wszystkie szwy,
  • przez około 6 tygodni należy jeszcze chodzić w specjalnym ortopedycznym obuwiu,
  • przez pierwsze tygodnie nie należy zbytnio obciążać stopy. Można wykonywać spacery jedynie na krótkich dystansach,
  • przez pierwsze dni po operacji najlepiej utrzymywać stopę w pozycji uniesionej i przykładać do niej lód w celu zmniejszenia opuchlizny i bólu,
  • lekarz przepisze także antybiotyk i leki przeciwbólowe,
  • po operacji ortopeda może zalecić także odpowiednie ćwiczenia lub fizykoterapię w celu wzmocnienia stopy.

Efekty po operacyjnej korekcji haluksa

• przywrócenie funkcji kości śródstopia
  • zadowalający efekt estetyczny
  • przywrócenie prawidłowej pozycji palucha
  • redukcja dolegliwości bólowych

Inne schorzenia stóp towarzyszące koślawości palucha

• palce młoteczkowate
  • palce sztywniejące
  • metatarsalgia Mortona

Operacyjna korekta haluksów pozwoli Ci na trwałe pożegnać się z tym nieprzyjemnym schorzeniem stopy. Zadbajmy o zdrowie naszych stóp i przywróćmy codzienny komfort podczas chodzenia.