Zdrowie jest dla nas najważniejsze. Każda osoba bez wahania potwierdziłaby to stwierdzenie. Zdrowe zęby również są elementem niezbędnym do zachowania właściwego funkcjonowania organizmu. Jednak większość z nas poza codziennym myciem zębów nie troszczy się zanadto o swoje uzębienie. Niestety zbyt mało osób udaje się do dentysty, kiedy pojawi się problem nadwrażliwości zębów, częste pobolewanie zęba lub dziąseł czy po prostu na regularny przegląd stomatologiczny dwa razy w roku. Do specjalisty udajemy się dopiero, kiedy ból utrzymuje się bardzo długo, lub kiedy staje się nie do wytrzymania. Wtedy na łagodne środki może być już za późno i zęba należy poddać leczeniu kanałowemu.

Na czym polega leczenie kanałowe?

Leczenie kanałowe jest zabiegiem należącym do działu stomatologii, jakim jest endodoncja. Zajmuje się ona leczeniem chorób tkanki wypełniającej jamę zęba, czyli tak zwanej miazgi, a także tkanek okołowierzchołkowych – kostnych. Często ząb jest na tyle zainfekowany, że jedynym sposobem aby go zachować jest właśnie leczenie endodontyczne.

Przed zdecydowaniem się na leczenie kanałowe, ważna jest konsultacja ze stomatologiem. Będziemy podczas niej poinformowani o przygotowaniu do zabiegu oraz o jego przebiegu. Specjalista również odpowie na wszystkie nurtujące nas pytania.

Jak wygląda zabieg leczenia kanałowego?

Przed leczeniem kanałowym aplikowane jest znieczulenie miejscowe. Kiedy zacznie ono działać, lekarz otwiera chory ząb i oczyszcza kanał korzenia zębowego oraz komory zęba. Po usunięciu chorej miazgi i dezynfekcji, specjalista wypełnia wolne przestrzenie zostają wypełnione specjalnym materiałem- gutaperką, która jest całkowicie bezpieczna dla naszego organizmu. Dzięki temu, że do przeprowadzenia leczenia używany jest specjalistyczny mikroskop, przebiega ono o wiele dokładniej, wykluczając możliwość jakiegokolwiek niedociągnięcia- informuje nas stomatolog z ORTOFAN Clinic w Warszawie. Jest to szczególnie przydatne, kiedy mamy do czynienia z pacjentem, którego ząb ma nietypową budowę czy bardzo wąskie kanały. Istnieje wtedy możliwość dokładnego obejrzenia komory zęba i podjęcia odpowiednich działań.

Leczenie kanałowe można podzielić na pierwotne i wtórne, gdzie pierwotne, to takie, kiedy pacjent nigdy nie poddawał się leczeniu kanałowemu w przeszłości a wtórne to takie, gdzie ząb był wcześniej leczony w taki sposób, ale wymaga ponownego zabiegu.

Same zęby można również podzielić ze względu na liczbę posiadanych kanałów. Jest to istotne, ponieważ cena zabiegu zależy od ilości kanałów posiadanych przez ząb, gdyż im większa ich liczba, tym czas zabiegu wydłuża się.

• Jeden kanał posiadają- siekacze górne i dolne (jedynki i dwójki), kły górne i dolne (trójki) oraz przedtrzonowce dolne (czwórki i piątki).
  • Dwa kanały posiadają- przedtrzonowce górne (czwórki i piątki)
  • Trzy kanały posiadają- trzonowce górne i dolne (szóstki, siódemki i ósemki)
  • Czasem zdarza się, że zęby z ostatniej grupy mogą posiadać również czwarty kanał.

Kiedy zdecydować się na leczenie kanałowe?

Na zabieg endodontyczny powinny się udać osoby, które cierpią na zaawansowany stan zapalny zęba. Nie jest to trudno rozpoznać, gdyż zazwyczaj wiąże się to z tępym bólem o wysokim nasileniu. Jeśli zainfekowana miazga zęba nie będzie poddana leczeniu odpowiednio szybko, może dojść do powstania ropnia. Oto główne objawy infekcji zęba:

• utrzymujący się tępy ból zęba
  • długotrwała nadwrażliwość na zimno lub ciepło
  • ból podczas dotykania
  • wrażliwość węzłów chłonnych
  • opuchlizna

Ze zgłoszeniem się do specjalisty w sprawię bolącego zęba nie ma co zwlekać. Im szybciej to zrobimy tym łagodniej będzie przebiegało leczenie. Więcej na temat leczenia nakładkowego znajdziecie tutaj: http://klinikaortofan.pl/uslugi/