Haluks, a właściwie paluch koślawy to schorzenie stóp, które dotyka dużej liczby osób na świecie. Jest to problem nie tylko natury estetycznej, lecz także zdrowotnej. Nie da się ukryć jednak, że stopy tych z nas, którzy borykają się z haluksami zwyczajnie nie wyglądają dobrze. Oprócz kompleksów związanych z wyglądem, ludziom z tym schorzeniem towarzyszy także poczucie dyskomfortu podczas wykonywania codziennych czynności, a w zaawansowanych przypadkach nawet silny ból. Dowiedz się więcej na temat haluksów, a także metod ich leczenia.

Haluksy – co to takiego?

Paluch koślawy to choroba zwyrodnieniowa, która polega na znacznym zniekształceniu stóp. Istnieje wiele czynników, które mogą przyczynić się do wykształcenia tej choroby, jednak dużą rolę odgrywa w niej genetyka. Naukowcy udowodnili, że człowiek może odziedziczyć nie tylko nieprawidłowy kształt powierzchni stawu śródstopno-palcowego, lecz także większą wiotkość tkanki łącznej oraz problematyczne ustawienie kości w śródstopiu. Co ciekawe, problem haluksów dotyczy głównie kobiet i boryka się z nim prawie połowa pań na całym świecie. Pośrednio lub bezpośrednio, do wykształcenia haluksów, przyczynia się noszenie nieodpowiedniego obuwia, a zwłaszcza obcasów z wąskimi noskami. Dzieje się tak, dlatego że noszenie obcasów powoduje znaczny nacisk na przednią część stopy. Uciskanie palca i łuku poprzecznego stopy skutkuje deformacją, a także rozwojem innej choroby, jaką jest płaskostopie.

Leczenie haluksów

Metod leczenia palucha koślawego jest dość dużo i zależą one od stopnia zaawansowania choroby. Zwykle zaczyna się od mniej inwazyjnych metod, do których należą:

• Separatory – są to kliny, które wkłada się między paluch a pozostałe palce stopy. Stosuje się je w początkowej fazie deformacji, ponieważ pozwalają na złagodzenie bólu oraz oddzielają zachodzące na siebie palce. O ile to możliwie, watro nosić je nie tylko na noc, lecz także w ciągu dnia.
  • Silikonowe wkładki  do butów – dzięki nim poprzeczne sklepienie stopy jest uniesione, co pomaga w korygowaniu haluksów i płaskostopia.
  • Plastry – przykleja się je w celu złagodzenia bólu. Takie plastry często wyposażone są w lecznicze właściwości.
  • Aparaty korekcyjne – istnieją aparaty zarówno na dzień, jak i na noc. Można je stosować nie tylko jako metodę leczniczą, lecz także jako profilaktykę oraz terapię utrwalającą po operacji.

Kiedy potrzebna jest operacja?

Niestety pacjenci bardzo często zwlekają z wizytą u ortopedy i decydują się na nią, kiedy ból jest już silny, a schorzenie zaawansowane. W Centrum Medycznym Bieńkowski, zlokalizowanym w Bydgoszczy, zabieg korekcji paluchów koślawych wykonuje się nowoczesną metodą z wykorzystaniem najlepszych materiałów. Każdy zabieg poprzedzony jest konsultacją z lekarzem, aby ustalić plan leczenia – tłumaczą specjaliści z Centrum Medycznego Bieńkowski. Zaletą jest fakt, że procedura przebiega bezgipsowo, co jest dużym ułatwieniem dla pacjenta. Przez ok. 5-6 tygodni (do czasu zrostu kości) należy chodzić w specjalnie do tego przeznaczonym obuwiu pooperacyjnym. Dzięki operacji możesz raz na zawsze pozbyć się problemu, jakim są haluksy.