Orkisz jest uznawany za jedną z najzdrowszych odmian pszenicy. Był ceniony już w starożytności, stanowił podstawę diety gladiatorów, uważano, że ma właściwości wzmacniające i budujące siłę mięśni. W XII wieku bardzo dużo pisała o nim św. Hildegarda z Bingen – uzdrowicielka i wizjonerka. Według mniszki ziarno to jest najwartościowszym zbożem i powinno być głównym składnikiem codziennej diety każdego człowieka. W swoich dziełach wielokrotnie zalecała dania z orkiszem na rozmaite dolegliwości ciała i duszy. Współcześnie wiele badań potwierdza pozytywny wpływ tego zboża na zdrowie człowieka.

Orkisz dla każdego

Orkisz jest bardzo odpornym zbożem, nie wymaga nawożenia sztucznymi nawozami i dlatego najczęściej jest uprawiany w gospodarstwach ekologicznych. Jego gruba łuska chroni wnętrze ziarna przed zanieczyszczeniami z atmosfery. Można go bez problemu kupić w sklepach ze zdrową żywnością w formie mąki, płatków, kawy i oczywiście kaszy. Orkisz ma łagodny orzechowo – słodkawy smak. Najpopularniejsze produkty orkiszowe to makarony, pieczywo, kaszki i kleiki, ciastka czy wafle. Dietetycy podkreślają, że zboże to doskonale wzmacnia i regeneruje cały organizm. Dodatkowo gluten w nim zawarty uważa się za bezpieczniejszy niż ten w innych zbożach. Wiele osób ze zdiagnozowaną celiakią nie odczuwa żadnych dolegliwości po zjedzeniu orkiszu.   

Co kryje w sobie orkisz?

Orkisz zawiera ponad 40% więcej białka niż pozostałe gatunki pszenicy. W ziarnie tym występują też nienasycone kwasy tłuszczowe ważne dla prawidłowego funkcjonowania układu krążenia czy odporności organizmu. Duża zawartość błonnika wspomaga pracę przewodu pokarmowego, a obecność fitosteroli obniża poziom „złego” cholesterolu. Orkisz jest też bogatym źródłem witamin z grupy B, które wpływają kojąco na układ nerwowy łagodząc skutki stresu. W orkiszu znajdziemy także m.in. magnez, potas, cynk, miedź, krzem i selen. Naukowcy odkryli, że zboże to zawiera rodanid – substancję biologicznie czynną podobną do tej występującej w ślinie, krwi i mleku kobiecym, która wykazuje właściwości bakteriobójcze.

Przy jakich dolegliwościach pomaga orkisz?

Dowiedziono, że orkisz regeneruje i wzmacnia cały organizm. Ze względu na dużą zawartość błonnika  pomoże przy problemach z trawieniem. Powinny też po niego sięgać osoby na diecie odchudzającej, gdyż na długo zapewnia uczucie sytości. Niski indeks glikemiczny sprawia, że orkisz mogą jeść diabetycy. Produkty z tego ziarna wspomagają poprawę krążenia, pomagają też przy chorobach nerek i wątroby. Orkisz jest zalecany na rekonwalescentów, a także osób niedożywionych i wycieńczonych. Produkty na jego bazie wspomagają odporność i procesy krwiotwórcze. Warto pamiętać, że w celach leczniczych należy stosować orkisz bez domieszek innych zbóż.

Chleb orkiszowy

Składniki:

– 800 g mąki orkiszowej

– 2 łyżeczki soli

– 1/2 saszetki suchych drożdży (7 g)

– 2 łyżki oleju rzepakowego

– 600 ml ciepłej wody

Sposób wykonania:

Wymieszaj mąkę, sól i drożdże. W środek mieszanki wlej olej, wodę, dobrze wyrób (około 10 min), aż ciasto zacznie odchodzić od brzegów naczynia, ale jednocześnie będzie klejące. Nie należy dosypywać dodatkowej mąki. Uformowane ciasto przenieś do foremki uprzednio wysmarowanej tłuszczem i wysypanej otrębami lub mąką. Przykryj i pozostaw w ciepłym miejscu do wyrośnięcia i podwojenia objętości, na około 1 – 1,5 h. Przed pieczeniem wysmaruj ciasto mlekiem. Piecz w temperaturze 200ºC przez około 40 – 50 minut, do zbrązowienia.